Wydział Gospodarki i Obrotu Nieruchomościami dla Dzielnicy Wola (WGN)

Dane teleadresowe

Kontakt

Adres

"Solidarności" 90, nr pokoju 17

01-003, Warszawa

Godziny pracy

poniedziałek - piątek 08:00-16:00

Dane kontaktowe

Telefon

  • 22 443 59 04

  • 22 443 59 05

Fax

22 443 56 00

Kontakt do kierownictwa
Imię i nazwisko

Anna Mroczkowska

Stanowisko

Naczelnik

Adres

"Solidarności" 90

01-003

Dane kontaktowe

Telefon

22 443 59 04, 22 443 59 05

Telefon komórkowy

no-content

Fax

22 443 56 00

Imię i nazwisko

Maja Taczanowska

Stanowisko

Zastępca naczelnika

Adres

"Solidarności" 90

01-003

Dane kontaktowe

Telefon

22 443 59 04, 22 443 59 05

Telefon komórkowy

no-content

Fax

22 443 56 00

Informacja o ewidencjach i rejestrach

Ewidencje i rejestry

Zakres działania

Do zakresu działania Wydziału Gospodarki i Obrotu Nieruchomościami dla Dzielnicy Wola należą sprawy nieruchomości m.st. Warszawy położonych na obszarze Dzielnicy, a w szczególności:

  1. z zakresu nabywania i zbywania lokali mieszkalnych i użytkowych, położonych na obszarze Dzielnicy, które będą wchodzić lub wchodzą w skład zasobu lokalowego m.st. Warszawy, a także nabywanie budynków wraz z prawami do gruntów położonych na obszarze Dzielnicy, które będą wchodzić w skład zasobu lokalowego m.st. Warszawy;
  2. z zakresu zbywania nieruchomości m.st. Warszawy w drodze przetargu w zakresie przekazanym do kompetencji Dzielnicy;
  3. wskazywanie i przygotowywanie dokumentacji dotyczącej nieruchomości do zbycia w trybie przetargu lub rokowań, w tym kompletowanie niezbędnej dokumentacji, badanie stanu roszczeń i obciążeń;
  4. z zakresu wyrażania zgody na wykreślenie hipoteki zabezpieczającej należności m.st. Warszawy w stosunku do nabywców lokali;
  5. zabezpieczanie wierzytelności m.st. Warszawy poprzez ustanawianie hipotek na nieruchomościach dłużnika w związku z dokonywaniem czynności prawnych w sprawach przekazanych do prowadzenia dzielnicom, w trybie przepisów ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2023 r. poz. 146, z późn. zm.);
  6. składanie wniosków o wykreślenie hipotek zabezpieczających wierzytelności m.st. Warszawy w przypadku gdy nastąpiło zaspokojenie wierzytelności oraz wydawanie stosownych zaświadczeń dla celów wieczystoksięgowych;
  7. wydawanie informacji o stanie roszczeń zgłoszonych przez byłych właścicieli do nieruchomości m.st. Warszawy zabudowanych budynkami, w których planuje się sprzedaż lokali;
  8. udzielanie bonifikat przy zbywaniu nieruchomości w zakresie przekazanych spraw;
  9. występowanie o zwrot bonifikat udzielonych przy zbywaniu nieruchomości;
  10. współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w przygotowaniu i promowaniu oferty inwestycyjnej m.st. Warszawy;
  11. nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste nieprzekazane do kompetencji innych komórek organizacyjnych Urzędu, w tym:
    • określanie lub zmiana stawki procentowej, aktualizowanie opłat rocznych oraz dokonywanie aktualizacji opłat rocznych w sytuacji, gdy z wnioskiem w tej sprawie wystąpi użytkownik wieczysty,
    • ustalanie innego niż ustawowy terminu wnoszenia opłat rocznych,
    • udzielanie 50% bonifikaty od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele mieszkaniowe,
    • kontrola wykonywania umów użytkowania wieczystego, w szczególności analizowanie decyzji o warunkach zabudowy i decyzji o pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę pod kątem zgodności zamierzenia inwestycyjnego z celem na jaki nieruchomość została oddana w użytkowanie wieczyste,
    • w zakresie przedłużania terminu zagospodarowania nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste, w przypadku niezachowania terminów wynikających z zapisów umowy,
    • w zakresie wyznaczania terminów dodatkowych zagospodarowania nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste, w przypadku niezachowania terminów wynikających z zapisów umowy,
    • w zakresie ustalania dodatkowej opłaty rocznej w przypadku niedotrzymania terminów zagospodarowania nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste wynikających z umowy,
    • w zakresie przedłużania terminów użytkowania wieczystego,
    • w zakresie rozwiązania umów użytkowania wieczystego w trybie art. 240 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. — Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360, z późn. zm.),
    • w zakresie rozwiązywania umów użytkowania wieczystego na wniosek użytkowników wieczystych,
    • w zakresie ujednolicenia terminu trwania użytkowania wieczystego,
    • przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, w tym żądanie zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie przy przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
    • reprezentowanie m.st. Warszawy przed samorządowym kolegium odwoławczym i sądami powszechnymi w sprawach aktualizacji opłat rocznych, zmiany stawki procentowej oraz bonifikat, z wyłączeniem nieruchomości powierzonych innym jednostkom organizacyjnym, w odniesieniu do gruntów Skarbu Państwa z tytułu użytkowania wieczystego;
  12. z zakresu przekazywania, na wniosek właściciela lub m.st. Warszawy, zarządu nieruchomościami przejętymi w zarząd państwowy lub gminny na podstawie decyzji administracyjnych, wydanych przez dniem 12 listopada 1994 r., rozliczania nakładów poniesionych na te nieruchomości w ramach sprawowanego zarządu oraz do reprezentowania m.st. Warszawy w postępowaniach sądowych w sprawach o zwrot tych nakładów;
  13. z zakresu realizacji zadań ustalonych zasad gospodarowania nieruchomościami będącymi we władaniu szkół i placówek oświaty i wychowania m.st. Warszawy, jednostek organizacyjnych pomocy społecznej m.st. Warszawy nie posiadających osobowości prawnej, w zakresie zawierania umów najmu, dzierżawy i użyczenia na okres do 3 lat;
  14. z zakresu wyrażania zgody w trybie art. 83 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916, z późn. zm.), w imieniu właściciela gruntu dla nieruchomości m.st. Warszawy;
  15. dotyczących dochodzenia odszkodowania z tytułu ograniczenia praw do nieruchomości w trybie art. 124, 124a i 124b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344, z późn. zm.);
  16. dotyczących cywilnej odpowiedzialności odszkodowawczej m.st. Warszawy wobec byłych właścicieli z tytułu zbycia nieruchomości objętych roszczeniami;
  17. przygotowywanie projektów opinii o terenach będących przedmiotem wniosków składanych do ministra właściwego do spraw wewnętrznych przez podmioty z udziałem kapitału zagranicznego, na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (Dz. U. z 2017 r. poz. 2278);
  18. z zakresu udostępniania nieruchomości w celu realizacji, modernizacji, naprawy, konserwacji i eksploatacji inwestycji liniowych wraz z urządzeniami towarzyszącymi, według zasad ustalonych zarządzeniem Prezydenta, z obowiązkiem uwzględnienia interesu m.st. Warszawy;
  19. dokonywanie czynności związanych ze zwrotem nieruchomości m.st. Warszawy na podstawie ostatecznych decyzji administracyjnych lub prawomocnych wyroków sądowych;
  20. wykonywanie zadań związanych z ustanowieniem lub wygaśnięciem trwałego zarządu nieruchomości będących własnością m.st. Warszawy na rzecz jednostek organizacyjnych – dzielnicowych placówek oświatowych i wychowania oraz dzielnicowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, a także innych dzielnicowych jednostek organizacyjnych;
  21. zmiana stawki procentowej lub aktualizacji opłat z tytułu prawa trwałego zarządu w stosunku do nieruchomości stanowiących własność m.st. Warszawy;
  22. przygotowywanie projektów decyzji nakazujących właścicielom gruntów przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom;
  23. przygotowywanie projektów decyzji o zatwierdzeniu ugody między właścicielami gruntów;
  24. z zakresu podejmowania czynności w trybie art. 343 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, zmierzających do przywrócenia stanu poprzedniego, w przypadku samowolnego naruszenia posiadania nieruchomości znajdujących się
    w posiadaniu m.st. Warszawy;
  25. z zakresu scalania i podziałów nieruchomości w trybie art. 101-108 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
  26. podejmowanie czynności określonych w art. 36 i 37 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w odniesieniu do nieruchomości położonych na obszarze Dzielnicy;
  27. udział w postępowaniach o rozgraniczenie nieruchomości m.st. Warszawy;
  28. przygotowywanie projektów finansowych, bieżących i okresowych informacji, sprawozdań i analiz dotyczących działalności Wydziału;
  29. udział w postępowaniach sądowych dotyczących nieruchomości m.st. Warszawy i będących we władaniu m.st. Warszawy w zakresie przekazanych spraw;
  30. wykonywanie innych zadań w zakresie nieruchomości m.st. Warszawy, wynikających z odrębnych zarządzeń Prezydenta, oraz upoważnień i pełnomocnictw;
  31. współpraca z Wydziałem Zasobów Lokalowych dla Dzielnicy w zakresie nadzoru prowadzonego przez Zarząd Dzielnicy nad Zakładem Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Wola – jednostką organizacyjną m.st. Warszawy nie posiadającą osobowości prawnej, w zakresie wykonywanych zadań.

Dodatkowe informacje

W skład Wydziału Gospodarki i Obroty Nieruchomościami dla Dzielnicy wchodzą następujące wewnętrzne komórki organizacyjne:

  • Referat Obrotu Nieruchomościami
  • Referat Gospodarki Nieruchomościami
  • Referat Opłat z Tytułu Użytkowania Wieczystego
  • Referat Przekształcenia Prawa Użytkowania Wieczystego w Prawo Własności

 

Metryka

changes-registry

Expand

changes-registry

Data publikacji

Osoba