Dane teleadresowe
Adres
al. gen. A. Chruściela "Montera" 28, nr pokoju 413, 414, 415, 416
04-401, Warszawa
Godziny pracy
poniedziałek-piątek: 8.00-16.00
Dane kontaktowe
Telefon
-
22 44 33 866, 22 44 33 842, 22 44 33 841, 22 44 33 840, 22 44 33 867
Fax
-
22 44 33 777
E-mail
- rembertow.wgg@um.warszawa.pl
Imię i nazwisko
Adam Sirko
Stanowisko
Naczelnik
Adres
al. gen. Antoniego Chruściela "Montera" 28, nr pokoju 414
04-401 Warszawa
Dane kontaktowe
Telefon
-
22 44 33 840
Telefon komórkowy
-
no-content
Fax
-
no-content
E-mail
- asirko@um.warszawa.pl
Zakres działania
Do zakresu działania Wydziału Gospodarki Gruntami dla Dzielnicy Rembertów należy, w szczególności:
1) sprawy z zakresu nabywania w imieniu i na rzecz m.st. Warszawy nieruchomości przeznaczonych na cele inwestycyjne o zasięgu dzielnicowym, wymienione w załączniku dzielnicowym do uchwały budżetowej m.st. Warszawy na dany rok i w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym m.st. Warszawy;
2) sprawy nabywania innych praw dotyczących nieruchomości o których mowa w pkt 1, w tym prawa użytkowania wieczystego i praw rzeczowych ograniczonych;
3) nabywanie do gminnego zasobu nieruchomości części nieruchomości położonych poza liniami rozgraniczającymi inwestycji, jeżeli części te nie nadają się do prawidłowego wykorzystania na dotychczasowe cele;
4) sprawy z zakresu sprzedaży w drodze przetargu nieruchomości m.st. Warszawy położonych na obszarze dzielnicy zabudowanych budynkami mieszkalnymi, z których wykwaterowani zostali wszyscy lokatorzy;
5) zniesienie współwłasności nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi, położonych na obszarze właściwej dzielnicy, poprzez sprzedaż udziałów m.st. Warszawy w tych budynkach na rzecz innych współwłaścicieli ze spłatą na rzecz m.st. Warszawy, wraz z odpłatnym ustanowieniem prawa użytkowania wieczystego bądź sprzedażą ułamkowej części gruntu, w drodze bezprzetargowej;
6) sprzedaż w drodze przetargu udziałów m.st. Warszawy w budynkach mieszkalnych wraz z oddaniem w użytkowanie wieczyste lub sprzedażą ułamkowej części gruntu, w przypadku braku zainteresowania wyjściem ze współwłasności przez osoby, o których mowa w pkt 5;
7) sprzedaż stanowiących wolne lokale mieszkalne w domach wielolokalowych wraz z przypisanym do lokalu udziałem w częściach wspólnych budynku i jego urządzeń, które nie służą do wyłącznego użytku właścicieli poszczególnych lokali oraz oddaniem w użytkowanie wieczyste takiej samej ułamkowej części gruntu, na którym znajduje się budynek;
8) zlecanie przygotowania dokumentacji niezbędnej do nabycia i zbycia nieruchomości (mapy i operaty szacunkowe);
9) prowadzenie rokowań w sprawie nabycia i zbycia nieruchomości oraz przygotowywanie dokumentów w celu sporządzenia aktów notarialnych;
10) na podstawie odrębnych pełnomocnictw przygotowywanie i składanie wniosków wywłaszczeniowych w imieniu i na rzecz m.st. Warszawy, w stosunku do nieruchomości, których nie można nabyć w drodze umowy cywilno-prawnej oraz wniosków o ustalenie odszkodowania;
11) ustalanie stanu prawnego nieruchomości, w tym:
a) ustalanie zgłoszonych roszczeń byłych właścicieli bądź ich następców prawnych, w stosunku do nieruchomości zabudowanych budynkami, w których prowadzona jest sprzedaż lokali,
b) ustalanie, czy w stosunku do tych nieruchomości toczą się postępowania administracyjne lub sądowe dotyczące prawidłowości nabycia nieruchomości przez Skarb Państwa bądź jednostkę samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 34 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344);
12) planowanie budżetu na zadania i jego realizacja zgodnie z kompetencjami;
13) regulacja praw do nieruchomości m.st. Warszawy na rzecz osób fizycznych w trybie art. 207 i 208 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz na rzecz spółdzielni mieszkaniowych oraz ich związków w trybie art. 204, art. 207, art. 208 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz art. 35 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, a także na rzecz tych podmiotów w wykonaniu decyzji administracyjnych wydanych przed dniem 5 grudnia 1990 r.;
14) regulacja praw do gruntu w trybie art. 209a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
15) regulacja stanu prawnego gruntów zabudowanych garażami w trybie art. 211 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
16) sprawy zniesienia współwłasności nieruchomości zabudowanej;
17) prowadzenie postępowań w trybie przepisów regulujących działanie rodzinnych ogrodów działkowych;
18) prowadzenie spraw zbywania nieruchomości w trybie art. 37 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
19) udzielanie bonifikat przy zbywaniu nieruchomości w zakresie przekazanych spraw;
20) występowanie o zwrot bonifikat udzielonych przy zbywaniu nieruchomości;
21) określanie lub zmiana stawki procentowej oraz aktualizowanie opłat rocznych w sytuacji, gdy z wnioskiem w tej sprawie wystąpi użytkownik wieczysty;
22) ustalanie innego niż ustawowy terminu wnoszenia opłat rocznych;
23) udzielanie 50% bonifikaty od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele mieszkaniowe;
24) kontrola wykonywania umów użytkowania wieczystego;
25) sprawy przedłużania terminu zagospodarowania nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste, w przypadku niezachowania terminów umowy;
26) wyznaczanie terminów dodatkowych zagospodarowania nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste, w przypadku niezachowania terminów wynikających z zapisów umowy;
27) ustalanie dodatkowej opłaty rocznej w przypadku niedotrzymania terminów zagospodarowania nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste wynikających z umowy;
28) przedłużanie terminów użytkowania wieczystego;
29) rozwiązywanie umów użytkowania wieczystego w trybie art. 240 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. — Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360, z późn. zm.);
30) rozwiązywanie umów użytkowania wieczystego na wniosek użytkowników wieczystych;
31) sprawy ujednolicenia terminu trwania użytkowania wieczystego;
32) prowadzenie spraw przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, w tym żądanie zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie przy przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;
33) dochodzenie pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntu;
34) sprawy dotyczące zgody właściciela na podział nieruchomości;
35) weryfikowanie oświadczeń inwestora o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, w sprawach dotyczących nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste, w zakresie posiadania przez inwestora tytułu prawnego umożliwiającego realizację inwestycji objętej wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę bądź zgłoszeniem;
36) analizowanie decyzji o warunkach zabudowy i decyzji o pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę w zakresie zgodności zamierzenia inwestycyjnego z celem na jaki nieruchomość została oddana w użytkowanie wieczyste;
37) wnoszenie opłat z tytułu użytkowania wieczystego na gruntach Skarbu Państwa oraz reprezentowanie m.st. Warszawy przed Samorządowym Kolegium Odwoławczym i sądami powszechnymi w sprawach aktualizacji opłat rocznych, zmiany stawki procentowej oraz bonifikat, z wyłączeniem nieruchomości powierzonych innym jednostkom organizacyjnym;
38) sprawy służebności przejścia i przejazdu oraz drogi koniecznej, w szczególności ustanowienia, zmiany treści lub sposobu wykonywania, wygaśnięcia lub zniesienia tych praw, w tym także praw ustanowionych na rzecz m.st. Warszawy;
39) obciążanie ograniczonymi prawami rzeczowymi – użytkowaniem lub służebnością przesyłu – nieruchomości udostępnionych przez dzielnice;
40) aktualizowanie opłat z tytułu użytkowania i służebności gruntowych;
41) wygaszanie użytkowania ustanowionego w drodze decyzji przed dniem 1 stycznia 1998 r. na rzecz spółdzielni mieszkaniowych i osób fizycznych;
42) składanie wniosków o wykreślenie hipotek zabezpieczających wierzytelności m.st. Warszawy w przypadku gdy nastąpiło zaspokojenie wierzytelności oraz wydawanie stosownych zaświadczeń dla celów wieczystoksięgowych;
43) zabezpieczanie wierzytelności m.st. Warszawy poprzez ustanawianie hipotek na nieruchomościach dłużnika w związku z dokonywaniem czynności prawnych w sprawach przekazanych do prowadzenia dzielnicom, w trybie przepisów ustawy o księgach wieczystych i hipotece;
44) naliczanie opłat z tytułu bezumownego korzystania z nieruchomości oraz związanych z zawieraniem, zmianą i rozwiązywaniem umów dzierżawy, najmu i użyczenia na okres nie dłuższy niż trzy lata, nieruchomości gruntowych , które są we władaniu lub stanowią własność m.st. Warszawy oraz podejmowanie czynności przygotowawczych niezbędnych do zawierania, rozwiązywania lub zmiany tych umów, z wyłączeniem:
a) służących realizacji zadań ogólnomiejskich,
b) położonych na terenie więcej niż jednej dzielnicy,
c) pozostających we władaniu, administracji lub zarządzie jednostek organizacyjnych m.st. Warszawy, innych niż jednostki organizacyjne o znaczeniu dzielnicowym;
45) realizowanie ustalonych zasad gospodarowania nieruchomościami będącymi we władaniu szkół i placówek oświaty i wychowania m.st. Warszawy, jednostek organizacyjnych pomocy społecznej m.st. Warszawy nie posiadających osobowości prawnej, w zakresie zawierania umów najmu, dzierżawy i użyczenia na okres do 3 lat;
46) zawieranie, zmiana i rozwiązywanie umów dzierżaw nieruchomości zabudowanych garażami na okres dłuższy niż trzy lata oraz naliczanie opłat z tytułu bezumownego korzystania z tych nieruchomości;
47) waloryzacja opłat, naliczanie opłat z tytułu bezumownego korzystania, egzekwowanie zaległych należności wynikających z umów dzierżawy i najmu nieruchomości gruntowych zawartych na okres powyżej trzech lat, z wyłączeniem spraw powierzonych do realizacji jednostkom organizacyjnym m.st. Warszawy;
48) sprawy porozumień zawartych ze spółdzielniami mieszkaniowymi dotyczących korzystania z nieruchomości do czasu uregulowania ich stanu prawnego;
49) udostępnianie nieruchomości w celu realizacji, modernizacji, naprawy, konserwacji i eksploatacji inwestycji liniowych wraz z urządzeniami towarzyszącymi, z obowiązkiem uwzględnienia interesu m.st. Warszawy;
50) udostępnianie stanowisk do prowadzenia handlu obwoźnego, prowadzenie obwoźnej działalności gastronomicznej ze stoisk mobilnych na skwerach i parkach, prowadzenie imprez gastronomiczno - plenerowych tzw. targów gastronomicznych w parkach, skwerach i zieleńcach poza pasem drogi;
51) prowadzenie spraw w ramach zwykłego zarządu nieruchomościami, które należą do zasobu m.st. Warszawy lub przeznaczone na realizację celów statutowych dzielnicy oraz nieruchomości pozostających w posiadaniu lub władaniu m.st. Warszawy, w tym podlegającymi komunalizacji, nie przekazanymi jednostkom organizacyjnym m.st. Warszawy;
52) prowadzenie postępowań mających na celu przeciwdziałanie zasiedzeniu gruntów m.st. Warszawy oraz znajdujących się we władaniu m.st. Warszawy;
53) wyrażanie zgody właściciela nieruchomości na usunięcie drzew lub krzewów;
54) występowanie o podział geodezyjny nieruchomości, po uzyskaniu zgody właściciela, wyrażonej przez biuro właściwe do spraw mienia miasta i Skarbu Państwa;
55) przedstawianie stanowiska m.st. Warszawy i udział w prowadzonych na wniosek postępowaniach administracyjnych lub sądowych dotyczących podziałów geodezyjnych nieruchomości;
56) reprezentowanie m.st. Warszawy w postępowaniach administracyjnych w sprawach podziałów geodezyjnych wszczętych na wniosek właścicieli lub użytkowników wieczystych gruntów, obejmującymi tereny przeznaczone pod drogi gminne lub ich poszerzenie, ocena zastosowania art. 98 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami w odniesieniu do dróg gminnych oraz ujawnianie m.st. Warszawy jako właściciela lub wykreślanie prawa użytkowania wieczystego gruntu w księgach wieczystych;
57) udział w postępowaniach o rozgraniczenie nieruchomości m.st. Warszawy;
58) analizowanie i weryfikowanie treści decyzji o warunkach zabudowy, decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji zatwierdzających projekt budowlany, które dotyczą inwestycji liniowych, a także nieruchomości m.st. Warszawy będących działkami drogowymi – drogi gminne i drogi wewnętrzne, w związku z wykonywaniem zadań właścicielskich;
59) udział oraz podejmowanie w imieniu m.st. Warszawy czynności w postępowaniach prowadzonych przez nadzór budowlany, z wyłączeniem nieruchomości pozostających we władaniu, administracji lub zarządzie jednostek organizacyjnych m.st. Warszawy;
60) reprezentowanie m.st. Warszawy w postępowaniach administracyjnych dotyczących wywłaszczeń i zwrotów wywłaszczonej nieruchomości lub jej części oraz udział w postępowaniach nadzwyczajnych;
61) sprawy dochodzenia odszkodowania z tytułu ograniczenia praw do nieruchomości w trybie art. 124, art. 124a i art. 124b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
62) sprawy cywilnej odpowiedzialności odszkodowawczej m.st. Warszawy wobec byłych właścicieli z tytułu zbycia nieruchomości objętych roszczeniami;
63) komunalizacja w trybie ustawy Przepisy wprowadzające ustawy o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych oraz w trybie przepisów ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa;
64) prowadzenie postępowań o regulacji stanów prawnych nieruchomości podlegających komunalizacji, pozostających we władaniu m.st. Warszawy lub przeznaczonych na realizację celów statutowych dzielnicy;
65) weryfikowanie stanów prawnych nieruchomości i możliwości ich pośredniej lub bezpośredniej regulacji na rzecz m.st. Warszawy;
66) sprawy w zakresie postępowań prowadzonych w trybie ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną, w zakresie dróg gminnych;
67) weryfikowanie możliwości i podejmowanie czynności w celu regulacji stanów prawnych nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym;
68) ewidencja zasobu nieruchomości m.st. Warszawy oraz nieruchomości podlegających komunalizacji, pozostających w posiadaniu lub władaniu m.st. Warszawy lub przeznaczonych na realizację celów statutowych dzielnicy, jak również opracowywanie planów wykorzystania zasobu, w tym wprowadzanie na stan inwentarzowy i księgowy nieruchomości;
69) prowadzenie spraw przed sądem wieczystoksięgowym w zakresie realizowanych zadań;
70) zajmowanie stanowiska oraz reprezentowanie m.st. Warszawy w postępowaniach administracyjnych w sprawach aktualizacji ewidencji gruntów i budynków w zakresie nieruchomości, o których mowa w pkt. 68 oraz nieruchomości stanowiących własność m.st. Warszawy oddanych w użytkowanie wieczyste, jak również w sprawach gleboznawczej klasyfikacji gruntów;
71) prowadzenie zbiorów akt nieruchomości, w tym również teczek akt własnościowych;
72) współpraca z biurem właściwym do spraw dekretowych przy wydawaniu informacji o stanie roszczeń zgłoszonych przez byłych właścicieli do nieruchomości m.st. Warszawy oraz ustalaniu, czy w stosunku do tych nieruchomości toczą się postępowania sądowe lub postępowania administracyjne, dotyczące prawidłowości nabycia nieruchomości przez Skarb Państwa bądź jednostkę samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 34 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
73) sprawy scalenia i podziałów nieruchomości;
74) sprawy ustanowienia lub wygaśnięcia trwałego zarządu nieruchomości będących własnością m.st. Warszawy na rzecz jednostek organizacyjnych – dzielnicowych placówek oświatowych i wychowania oraz dzielnicowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, a także innych dzielnicowych jednostek organizacyjnych;
75) zmiana stawki procentowej lub aktualizacji opłat z tytułu prawa trwałego zarządu w stosunku do nieruchomości stanowiących własność m.st. Warszawy;
76) przygotowywanie opinii o terenach będących przedmiotem wniosków składanych do ministra właściwego do spraw wewnętrznych przez podmioty z udziałem kapitału zagranicznego, na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców;
77) udział w postępowaniach sądowych dotyczących nieruchomości m.st. Warszawy i będących we władaniu m.st. Warszawy w zakresie przekazanych spraw;
78) opiniowanie wykonania lub nie wykonania prawa pierwokupu nieruchomości przysługującego m.st. Warszawa;
79) przygotowywanie wraz z niezbędną dokumentacją i przekazywanie do biura właściwego do spraw mienia miasta i Skarbu Państwa, wniosków o założenie księgi wieczystej oraz o wpis w księdze wieczystej prawa własności Skarbu Państwa, w zakresie nieruchomości podlegających komunalizacji, pozostających we władaniu m.st. Warszawy lub przeznaczonych do realizacji celów statutowych dzielnicy;
80) wskazywanie i przygotowywanie dokumentacji o nieruchomości do zbycia w trybie przetargu lub rokowań, w tym kompletowanie niezbędnej dokumentacji, badanie stanu roszczeń i obciążeń;
81) przygotowywanie dokumentacji o nieruchomości do zbycia w trybie bezprzetargowym, w tym kompletowanie niezbędnej dokumentacji, badanie stanu roszczeń i obciążeń;
82) występowanie o zwrot bonifikat udzielanych przy zbywaniu nieruchomości;
83) przygotowywanie dokumentacji w sprawie przyłączeń gruntów w trybie art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, w tym kompletowanie niezbędnej dokumentacji, badanie stanu roszczeń i obciążeń;
84) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w przygotowaniu i promowaniu oferty inwestycyjnej m.st. Warszawy;
85) wydawanie nieruchomości w związku ze zbywaniem oraz wydzierżawianiem na okres powyżej 3 lat nieruchomości m.st. Warszawy realizowanym przez biuro właściwe do spraw mienia miasta i Skarbu Państwa, lub nabyciem jej własności w trybie administracyjnym przez Skarb Państwa;
86) przygotowywanie projektów zarządzeń o powierzaniu gruntu stanowiącego własność m.st. Warszawy lub będącego w posiadaniu m.st. Warszawy w zarząd i administrowanie;
87) prowadzenie postępowań dotyczących egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym w sprawach dróg gminnych, w trybie ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
88) protokolarne przejmowanie nieruchomości m.st. Warszawy oraz będących w posiadaniu lub władaniu m.st. Warszawy, w tym podlegających komunalizacji, nie przekazanych jednostkom organizacyjnym m.st. Warszawy;
89) sporządzanie deklaracji na podatek od nieruchomości stanowiących własność lub współwłasność m.st. Warszawy, położonych na terenie dzielnicy oraz dokonywanie korekty deklaracji;
90) przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do przekazania organowi II instancji w ramach złożonych przez stronę środków odwoławczych;
91) opracowywanie analiz i sprawozdań w sprawach z zakresu działania wydziału;
92) wprowadzanie danych do rejestru zamówień publicznych – w zakresie zadań wydziału;
93) współpraca z biurem właściwym do spraw architektury i planowania przestrzennego w części dotyczącej dzielnicy w zakresie realizacji przez m. st. Warszawa działań rewitalizacyjnych;
94) obsługa zgłoszeń w systemie Warszawa 19115 w zakresie działań Wydziału.
- W wydziale wyznaczony jest koordynator ds. ryzyka oraz koordynator ds. samooceny kontroli zarządczej dla Urzędu Dzielnicy oraz nadzorowanych jednostek organizacyjnych i osób prawnych.
- W wydziale wyznaczony jest koordynator do spraw systemu zarządzania jakością.
Metryka
changes-registry
Expand