Wydział Spraw Społecznych i Zdrowia dla Dzielnicy Ochota (WSZ)

Dane teleadresowe

Kontakt

Adres

Białobrzeska 26

02-365, Warszawa

Godziny pracy

Poniedziałek: 8:00-18:00 (Referat Świadczeń); Wtorek-Piątek: 8.00-16.00

Dane kontaktowe

Telefon

22 443 98 65

Dodatkowe dane adresowe

Adres do korespondencji :
ul. Grójecka 17A
02-021 Warszawa

Wydział Spraw Społecznych i Zdrowia - Ochota (um.warszawa.pl)

https://ochota.um.warszawa.pl

https://um.warszawa.pl

 

Kontakt do kierownictwa
Imię i nazwisko

Mirosław Starzyński

Stanowisko

Naczelnik

Adres

Białobrzeska 26, nr pokoju 100

02-365 Warszawa

Dane kontaktowe

Telefon

22 443 98 56

Telefon komórkowy

no-content

Fax

no-content

Informacja o ewidencjach i rejestrach

Ewidencje i rejestry

Zakres działania

Do zakresu działania Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia dla Dzielnicy Ochota należy w szczególności:

  1. współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi, które realizują dzielnicowe zadania publiczne z zakresu spraw społecznych, przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym oraz przemocy w rodzinie;
  2. realizowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania działań z zakresu profilaktyki i rozwiazywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii, przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w zakresie działań prowadzonych na terenie Dzielnicy, w tym:
  • dysponowanie środkami budżetowymi określonymi w załączniku dzielnicowym do uchwały budżetowej m.st. Warszawy,
  • obsługa techniczna i administracyjna Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – Dzielnicowego Zespołu Ochota,
  • współpraca przy opracowywaniu standardów w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień i przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
  • opracowywanie i realizacja rocznych harmonogramów realizacji zadań lokalnych w obszarze przeciwdziałania uzależnieniom i przemocy w rodzinie;
  1. współpraca z organizacjami pozarządowymi, podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1327), w tym wspieranie lub powierzanie tym organizacjom oraz podmiotom realizacji zadań publicznych o charakterze dzielnicowym, dotyczących zadań i kompetencji wykonywanych przez Dzielnicę, w tym zlecanie zadań z zakresu pomocy społecznej oraz pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej, wyrównywania szans tych rodzin, jak też działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych oraz przeciwdziałaniu uzależnieniom i patologiom społecznym i przemocy w rodzinie;
  2. realizowanie zadań wynikających ze Strategii #Warszawa2030 i priorytetów dzielnicowych oraz z innych dokumentów strategicznych Miasta Stołecznego Warszawy w zakresie działań z zakresu spraw społecznych i zdrowia prowadzonych na terenie Dzielnicy;
  3. prowadzenie działalności analitycznej i informacyjnej z zakresu lokalnych spraw społecznych i zdrowia;
  4. współpraca z biurem właściwym do spraw polityki zdrowotnej przy realizacji programów polityki zdrowotnej i promocji zdrowia;
  5. prowadzenie programów promujących zdrowy i aktywny styl życia;
  6. prowadzenie działań mających na celu zaspokojenie rozpoznanych lokalnych potrzeb i zgłaszanych inicjatyw społeczności lokalnej w zakresie polityki społecznej i promocji zdrowia;
  7. koordynowanie pracy punktu nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w Dzielnicy;
  8. prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie ustalania prawa do świadczeń, w tym:
  • wykonywanie zadań z zakresu przepisów ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 615, z późn. zm.) w zakresie wynikającym z uchwał Rady m.st. Warszawy i posiadanych upoważnień,
  • wykonywanie zadań z zakresu przepisów ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1205) w zakresie wynikającym z uchwał Rady m.st. Warszawy i posiadanych upoważnień,
  • realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” w zakresie wynikającym z uchwał Rady m.st. Warszawy i posiadanych upoważnień,
  • realizowanie zadań wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów w zakresie wynikającym z uchwał Rady m.st. Warszawy i posiadanych upoważnień,
  • prowadzenie spraw o zaliczki alimentacyjne, co do których prawo powstało do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów w zakresie wynikającym z uchwał Rady m.st. Warszawy i posiadanych upoważnień,
  • realizowanie zadań wynikających z ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz.U. z 2021 r. poz. 1744) w zakresie wynikającym z uchwał Rady m.st. Warszawy i posiadanych upoważnień,
  • realizowanie zadań wynikających z ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym w zakresie wynikającym z uchwał Rady m.st. Warszawy i posiadanych upoważnień,
  • realizowanie zadań wynikających z ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa w zakresie świadczeń rodzinnych,
  • sporządzanie i podpisywanie wniosków o wszczęcie postępowania egzekucyjnego lub o przyłączenie do postępowania egzekucyjnego, w celu egzekucji sądowej należności przypadającej od dłużnika alimentacyjnego z tytułu świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego,
  • wnioskowanie do Wydziału Prawnego w sprawie wytaczania powództw o zwrot należności na podstawie art. 405 Kodeksu cywilnego oraz o występowanie w sprawach zażaleń na postanowienia prokuratury umarzające postępowania lub odmawiające wszczęcia postępowań w sprawach, w których Wydział wnioskował do Prokuratury;
  1. współpraca z biurem właściwym do spraw pomocy i projektów społecznych przy realizacji zadań obejmujących ustalanie prawa do świadczeń;
  2. przygotowanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych oraz wnioski o udzielenie informacji publicznej;
  3. prowadzenie, aktualizowanie i archiwizowanie baz danych oraz dokumentacji związanej z realizowanymi zadaniami;
  4. prowadzenie obsługi finansowej Wydziału, w tym:
  • ewidencja, nadzór i kontrola realizacji wydatków zadań zleconych i powierzonych finansowo dotacji celowych z budżetu państwa w zakresie realizacji zadań zleconych leżących w kompetencji Wydziału,
  • okresowe sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych z zakresu realizacji zadań Wydziału w terminach zewnętrznych i zewnętrznych, wymaganych przez uprawnione podmioty i instytucje,
  • sporządzanie analiz i planów finansowych oraz harmonogramów wydatków oraz informacji statystycznych z zakresy zadań Wydziału celem zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadań Wydziału,
  • składanie zapotrzebowania środków na wydatki Wydziału.

Przy pomocy wydziału wykonywany jest nadzór nad jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej – OPS i ŚDS.

Metryka

changes-registry

Expand

changes-registry

Data publikacji

Osoba