Dane teleadresowe
Adres
Radomska 13/21, nr pokoju 209
02-323, Warszawa
Godziny pracy
Poniedziałek - Piątek: 8:00 - 16:00
Dane kontaktowe
Telefon
-
22 443 98 35
E-mail
- ochota.wow@um.warszawa.pl
Dodatkowe dane adresowe
Adres do korespondencji:
ul. Grójecka 17A
02-021 Warszawa
Wydział Oświaty i Wychowania - Ochota (um.warszawa.pl)
Imię i nazwisko
Krzysztof Grochowski
Stanowisko
Naczelnik
Adres
ul. Radomska 13/21, nr pokoju 209
02-323 Warszawa
Dane kontaktowe
Telefon
-
22 443 98 34
Telefon komórkowy
-
no-content
Fax
-
no-content
E-mail
- kgrochowski@um.warszawa.pl
Informacja o ewidencjach i rejestrach
Zakres działania
Do zakresu działania Wydziału Oświaty i Wychowania dla Dzielnicy Ochota należy w szczególności:
- sprawowanie nadzoru nad działalnością przedszkoli, szkół lub placówek oświatowych w trybie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. — Prawo oświatowe;
- wykonywanie zadań w zakresie zapewnienia dostępności do przedszkoli, szkół i placówek, w tym:
- wskazywanie rodzicom dzieci nieprzyjętych w procesie rekrutacji, którym gmina ma obowiązek zapewnić możliwość korzystania z wychowania przedszkolnego - miejsca w publicznym lub niepublicznym przedszkolu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2082, z późn. zm.) albo w publicznej lub niepublicznej innej formie wychowania przedszkolnego o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych,
- prowadzenie spraw w zakresie potwierdzania okoliczności zawartych w oświadczeniach składanych w ramach postępowania rekrutacyjnego do przedszkoli i szkół,
- udział w pracach naboru do przedszkoli i szkół, tworzeniem warszawskiej sieci szkół oraz wnioskowanie w sprawie prowadzenia inwestycji w tym zakresie;
- prowadzenie spraw realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki oraz rocznego przygotowania przedszkolnego;
- kontrolowanie spełniania obowiązku nauki przez młodzież oraz prowadzenie ewidencji spełniania obowiązku nauki przez młodzież;
- podejmowanie czynności w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, dotyczących obowiązków określonych w art. 2 § 1 pkt 5 i pkt 10 tej ustawy, gdy wynikają z decyzji Prezydenta wydanych na podstawie art. 42 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. — Prawo oświatowe lub art. 90o ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 , z późn. zm.);
- prowadzenie spraw dotyczących pobierania opłat od osób niebędących obywatelami polskimi, niewymienionymi w art. 165 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. — Prawo oświatowe, podejmujących na warunkach odpłatności naukę w publicznych szkołach dla dorosłych, publicznych szkołach policealnych, prowadzonych przez m. st. Warszawę oraz kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych w szkołach, placówkach i ośrodkach prowadzonych przez m.st. Warszawę, a także zwalnianiem całkowicie lub częściowo z tych opłat;
- prowadzenie spraw kadrowych dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek w zakresie:
- ustalania, zgodnie z właściwymi przepisami, wynagrodzenia zasadniczego dla dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek oświatowych, o których mowa w art. 2 pkt 3-4, 6 i 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. — Prawo oświatowe, przekazanych do kompetencji Dzielnicy,
- proponowania składnika do wynagrodzenia nauczycieli za warunki pracy dla dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek, przekazanych do kompetencji Dzielnicy,
- proponowania dodatków funkcyjnych i motywacyjnych dyrektorom przedszkoli, szkół i placówek oraz nauczycielom, którym czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora, przekazanych do kompetencji Dzielnicy, w uzgodnieniu z dyrektorem biura właściwego do spraw edukacji, zgodnie z właściwymi przepisami,
- wydawania opinii w sprawie powierzenia i odwoływania ze stanowiska wicedyrektora i innego stanowiska kierowniczego w szkołach, w których zgodnie z ramowym statutem może być utworzone stanowisko wicedyrektora i inne stanowisko kierownicze,
- przygotowywania opinii w sprawach przeniesienia nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania do innych szkół,
- przyjmowania zawiadomień o przeniesieniu nauczycieli religii zatrudnionych na podstawie mianowania do innych szkół,
- przygotowywania projektów decyzji dotyczącej nałożenia na nauczycieli obowiązku podjęcia pracy w innej szkole lub szkołach na tym samym lub na innym stanowisku,
- przygotowywania projektów decyzji dotyczącej zwolnienia nauczycieli z obowiązku zwrotu, w całości lub w części, zasiłków na zagospodarowanie,
- przygotowywania dokumentu dotyczącego wyrażenia zgody na zatrudnienie w szkole nauczyciela nie będącego obywatelem polskim,
- współpracy z Wydziałem Prawnym w zakresie występowania z urzędu w obronie nauczycieli w razie naruszenia ich ustalonych uprawnień, dotyczących ochrony przewidzianych dla funkcjonariuszy publicznych;
- w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny ocena pracy dyrektora przedszkola, szkoły i placówki oraz nauczyciela, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, przekazanych do kompetencji dzielnic;
- prowadzenie spraw awansu zawodowego nauczycieli:
- wykonywanie czynności w celu powołania komisji egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego,
- uczestniczenie jako członek lub obserwator w pracach komisji kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego,
- uczestniczenie jako przewodniczący komisji w pracach komisji egzaminacyjnych na stopień nauczyciela mianowanego,
- wykonywanie czynności w ramach rozpatrywania odwołań od decyzji o nadaniu lub odmowie nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego,
- przygotowywanie projektów decyzji o nadaniu lub odmowie nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego;
- wykonywanie czynności w zakresie przeprowadzania konkursów na stanowiska dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek;
- realizowanie spraw przyznawania nagród Burmistrza nauczycielom i dyrektorom szkół, nagród Prezydenta, medalu Komisji Edukacji Narodowej, występowanie z wnioskami o przyznanie nagrody Prezydenta, nagrody kuratora oświaty oraz nagrody ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania nauczycielom szkół i placówek;
- wykonywanie czynności w zakresie pomocy materialnej dla uczniów, w tym przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym w stosunku do:
- uczniów pobierających naukę w szkołach, ośrodkach i kolegiach, dla których m.st. Warszawa jest organem prowadzącym, ze względu na siedzibę szkoły, ośrodka lub kolegium znajdującą się na terenie Dzielnicy,
- uczniów pobierających naukę w szkołach, ośrodkach i kolegiach, względem których m.st. Warszawa nie jest organem prowadzącym ze względu na miejsce zamieszkania ucznia na terenie Dzielnicy;
- zapewnienie dzieciom pięcioletnim i sześcioletnim, w tym osobom niepełnosprawnym, oraz dzieciom objętym wychowaniem przedszkolnym na podstawie art. 31 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. — Prawo oświatowe, a także uczniom realizującym obowiązek szkolny, w tym osobom niepełnosprawnym (zgodnie z art. 32 ust. 5-7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. — Prawo oświatowe), bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do przedszkoli, oddziałów przedszkolnych szkołach podstawowych, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i innych placówek oświatowych, a do ukończenia przez dziecko 7 lat także zwrotu kosztów przejazdu opiekuna dziecka środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice;
- prowadzenie spraw dofinansowania opłat za kształcenie i dokształcanie nauczycieli;
- sprawy dotyczące współpracy międzynarodowej, udziałem uczniów, nauczycieli i szkół w programach międzynarodowych;
- wykonywanie czynności związanych z przekazywaniem dotacji i kontrolowaniem przedszkoli, szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez inne niż m.st. Warszawa osoby prawne i osoby fizyczne, dotowanych w ramach środków ujętych w załączniku Dzielnicy do uchwały budżetowej m.st. Warszawy poprzez:
- sprawdzanie zgodności ze stanem faktycznym wykazywanej do dotacji liczby uczniów na podstawie udostępnionej do wglądu przez organ prowadzący dokumentacji, w tym dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania,
- kontrolowanie zgodności ze stanem faktycznym wykazywanej do dotacji liczby uczniów,
- kontrolowanie prawidłowości wykorzystania dotacji, zgodnie z zasadami określonymi w art. 35 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych i właściwymi przepisami;
- sprawdzanie kompletności, poprawności i zgodności ze stanem faktycznym danych oświatowych gromadzonych w bazach danych oświatowych;
- przygotowywanie projektów uchwał intencyjnych Rady Dzielnicy w sprawie zakładania, przekształcania, łączenia i likwidowania oraz nadania imienia lub zmiany nazwy przedszkoli, szkół i placówek oświatowych z terenu Dzielnicy;
- zakładanie, przekształcanie, łączenie i likwidacja przedszkoli, szkół i placówek oświatowych przekazanych do Dzielnicy, w tym rekrutacja oraz nadawanie imienia lub zmiany nazwy;
- kierowanie do Mennicy Państwowej zamówień na pieczęcie urzędowe szkół oraz placówek i ośrodków, o których jest mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. — Prawo oświatowe;
- współpraca z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w zakresie przeprowadzania egzaminów ósmoklasistów, maturalnych oraz egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie;
- wnioskowanie w zakresie planów inwestycyjnych i remontów obiektów oświatowych;
- współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie zadań Wydziału;
- dokonywanie wpisów w rejestrze kontroli zewnętrznych dotyczących kontroli placówek oświatowych.
Przy pomocy Wydziału wykonywany jest nadzór nad jednostkami organizacyjnymi - przedszkolami, szkołami, placówkami oświatowo-wychowawczymi, placówkami kształcenia ustawicznego, poradnią psychologiczno-pedagogiczną – za wyjątkiem ich tworzenia, likwidacji, reorganizacji w rozumieniu art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz wyposażania ich w majątek, polegający w szczególności na:
- przygotowywaniu dokumentacji niezbędnej do rozpatrzenia sprawy w zakresie skargi lub wniosku, dotyczących zadań lub działalności tych jednostek;
- występowaniu z wnioskami w sprawie zmian w zakresie planów budżetowych tych jednostek;
- zatwierdzaniu arkuszy organizacji pracy zgodnie z zasadami organizacji ustalonymi przez Prezydenta;
- współpracy z DBFO w zakresie sporządzania planów rzeczowo-finansowych oraz rocznych sprawozdań z ich działalności.
Metryka
changes-registry
Expand