Do zakresu działania Wydziału Gospodarki Odpadami Stałymi i Ciekłymi należy w szczególności:
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach:
a) pozwoleń na wytwarzanie odpadów,
b) pozwoleń na wytwarzanie odpadów uwzględniających wymagania dla zezwoleń na zbieranie odpadów i/lub zezwoleń na przetwarzanie odpadów,
c) zezwoleń na zbieranie odpadów i/lub zezwoleń na przetwarzanie odpadów,
d) usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania, w przypadku, gdy obowiązek usunięcia odpadów jest skutkiem wydania decyzji o cofnięciu decyzji związanej z gospodarką odpadami, stwierdzenia nieważności, uchylenia lub wygaśnięcia decyzji związanej z gospodarką odpadami,
e) zobowiązywania podmiotów korzystających ze środowiska lub zarządzających obiektami (drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem lub portem) do sporządzania i przedkładania przeglądów ekologicznych, w razie stwierdzenia okoliczności wskazujących na możliwość negatywnego oddziaływania podmiotu lub zarządzającego obiektem na środowisko,
f) nakładania obowiązku ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia oraz przywrócenia środowiska do stanu właściwego w razie stwierdzenia negatywnego oddziaływania na środowisko przez podmioty korzystające ze środowiska,
g) zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych,
h) określania zakresu i sposobu wykonywania obowiązków dotyczących wymagań sanitarnych i ochrony środowiska, w przypadku wygaśnięcia lub cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych;
- przyjmowanie informacji o rozpoczęciu, zmianie i zakończeniu prowadzenia działalności od zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
- przyjmowanie zawiadomień o zakończeniu działalności w zakresie zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji lub o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy z przedsiębiorcą prowadzącym stację demontażu na podstawie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji;
- przygotowywanie informacji, na wniosek Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, dotyczących zgodności działalności w zakresie odzysku odpadów, prowadzonej przez odbiorcę odpadów, z przepisami prawa regulującymi prowadzenie takiej działalności, w tym, w szczególności z przepisami o ochronie środowiska;
- prowadzenie w formie elektronicznej ewidencji udzielonych i cofniętych zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych;
- przyjmowanie, od prowadzących działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych, kwartalnych sprawozdań, w tym ich weryfikacja;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie nakładania kar pieniężnych na podmioty, które prowadzą działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych;
- prowadzenie kontroli zgodności korzystania ze środowiska z wydanymi decyzjami i obowiązującym prawem;
- prowadzenie spraw z zakresu egzekucji administracyjnej w przypadkach przewidzianych przepisami prawa;
- współpraca z organami ochrony środowiska i Inspekcji Ochrony Środowiska w zakresie działania Wydziału;
- przyjmowanie, od osób fizycznych, które nie są przedsiębiorcami, informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska, w tym azbestu;
- przekładanie okresowo Marszałkowi Województwa Mazowieckiego informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska;
- gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących wykorzystania i usuwania wyrobów zawierających azbest w ramach Bazy Azbestowej;
- przygotowywanie opinii merytorycznych w sprawach:
a) środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
b) projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
c) projektów decyzji o warunkach zabudowy oraz decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
- uczestniczenie w postępowaniach dotyczących wydawania pozwoleń zintegrowanych w zakresie wytwarzania odpadów;
- wprowadzanie, w zakresie zadań Wydziału, danych do publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie;
- sporządzanie, przy współpracy z biurem właściwym do spraw infrastruktury i urzędami dzielnic, rocznego sprawozdania dotyczącego gospodarowania nieczystościami ciekłymi, zgodnie z art. 3 ust. 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i przekazywania go właściwemu wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska i właściwemu dyrektorowi regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
|