Urząd Stanu Cywilnego m.st. Warszawy (USC)

Dane teleadresowe

Kontakt

Adres

ul.Jezuicka 1/3

00-281, Warszawa

Godziny pracy

poniedziałek-piątek 8.00-16.00


Uwaga! Z powodu awarii winda w Pałacu Ślubów przy pl. Zamkowym 6 jest nieczynna. Przepraszamy za utrudnienia.


Uwaga! W październiku i listopadzie 2025 r. sala ślubów w al. Komisji Edukacji Narodowej 61 (Ursynów) będzie nieczynna z powodu remontu. Zapraszamy do innych sal ślubów USC m.st. Warszawy.


W budynku przy ul. Jezuickiej 1/3 nie ma windy, podnośnika ani pochylni.
W sprawach wymagających bezpośredniego spotkania z Dyrekcją USC osoby, które mają problem z wejściem na II piętro będą przyjęte na parterze Pałacu Ślubów przy pl. Zamkowym 6. Prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny: 22 44 31 200 lub mailowy: sekretariat.usc@um.warszawa.pl

Dane kontaktowe

Telefon

22 443 12 00

Fax

22 443 12 02

Dodatkowe dane adresowe

Siedziby USC m.st. Warszawy (nie obowiązuje rejonizacja):
ul. Stefana Żeromskiego 29 - Bielany
ul. Modlińska 197- Białołęka
ul. Falęcka 10 - Mokotów
ul. Grochowska 274 - Praga Południe
ul. ks.I.Kłopotowskiego 1/3 - Praga Północ
ul. gen.W.Andersa 5 - Śródmieście
ul. A.Pawińskiego 30 - Ochota
ul. Kondratowicza 20 -Targówek
pl. Czerwca 1976 r. nr 1- Ursus
al.Komisji Edukacji Narodowej 61 - Ursynów
ul. Włókiennicza 54 - Wawer
ul. Młynarska 16 - Wola
ul. M.Flisa 6 - Wydział Archiwalnych Ksiąg Stanu Cywilnego
ul. T.Chałubińskiego 8 - Wydział Zagranicznej Rejestracji Stanu Cywilnego

Kontakt do kierownictwa
Imię i nazwisko

Marzena Stempin

Stanowisko

Dyrektor

Adres

ul. Jezuicka 1/3, nr pokoju 203

00-281 Warszawa

Dane kontaktowe

Telefon

22 443 12 00

Telefon komórkowy

no-content

Fax

22 443 12 02

Imię i nazwisko

Barbara Romocka-Tyfel

Stanowisko

Zastępca dyrektora

Adres

ul. Jezuicka 1/3, nr pokoju 202

00-281 Warszawa

Dane kontaktowe

Telefon

22 443 12 00

Telefon komórkowy

no-content

Fax

22 443 12 02

Imię i nazwisko

Karolina Sorbian-Jamiołkowska

Stanowisko

Zastępca dyrektora

Adres

Jezuicka 1/3, nr pokoju 205

00-281

Dane kontaktowe

Telefon

22 443 12 00

Telefon komórkowy

no-content

Fax

no-content

Imię i nazwisko

Anna Sikorska

Stanowisko

Zastępca dyrektora

Adres

ul. Jezuicka 1/3, nr pokoju 206

00-281 Warszawa

Dane kontaktowe

Telefon

22 443 12 00

Telefon komórkowy

no-content

Fax

no-content

Wydziały

Informacja o ewidencjach i rejestrach

Ewidencje i rejestry

Zakres działania

Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:

1. sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw i zgonów w Systemie Rejestrów Państwowych (SRP);
2. wydawanie skróconych i zupełnych odpisów aktów stanu cywilnego oraz odpisów wielojęzycznych na podstawie Konwencji nr 16 sporządzonej w Wiedniu 8 maja 1976 r.;
3. wydawanie wielojęzycznych standardowych formularzy do odpisów skróconych aktów stanu cywilnego, zaświadczenia stwierdzającego, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo oraz zaświadczenia o stanie cywilnym;
4. aktualizacja danych oraz usuwanie niezgodności z zakresu rejestracji stanu cywilnego w rejestrze PESEL;
5. występowanie o nadanie numeru PESEL i zameldowanie noworodków;
6. przyjmowanie oświadczeń o uznaniu ojcostwa dziecka narodzonego lub dziecka poczętego;
7. przyjmowanie oświadczeń o zmianie imienia dziecka w terminie sześciu miesięcy od daty sporządzenia aktu urodzenia;
8. przyjmowanie zapewnień o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa;
9. przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński;
10. przyjmowanie oświadczeń o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa;
11. organizowanie ceremonii zawarcia związku  małżeńskiego w lokalu USC m.st. Warszawy oraz poza lokalem na wniosek narzeczonych;
12. sporządzanie aktów zgonów na podstawie postanowień sądów o uznaniu za zmarłego i stwierdzeniu zgonu;
13. sporządzanie aktów urodzeń i aktów zgonów dla zdarzeń, które miały miejsce na polskich statkach morskich lub powietrznych;
14. sporządzanie aktów zgonów żołnierzy poległych lub zmarłych w związku z działaniami wojennymi;
15. przyjmowanie wniosków o sporządzenie w Systemie Rejestrów Państwowych RP aktów stanu cywilnego na podstawie zagranicznych dokumentów w trybie transkrypcji, odtworzenia oraz rejestracji;
16. wydawanie decyzji i postanowień w zakresie obrotu prawnego z zagranicą;
17. prowadzenie korespondencji z polskimi placówkami konsularnymi oraz obcymi placówkami konsularnymi w zakresie spraw określonych ustawą prawo o aktach stanu cywilnego;
18. ocena zagranicznych orzeczeń w sprawach cywilnych podlegających uznaniu ex lege na mocy Rozporządzenia Rady (WE) dotyczącego jurysdykcji oraz uznawania i wykonywania orzeczeń w sprawach małżeńskich oraz kodeksu postępowania cywilnego;
19. dokonywanie zmian w aktach stanu cywilnego: na podstawie prawomocnych orzeczeń sądów, decyzji administracyjnych, protokołów oraz w związku ze sprostowaniem lub uzupełnieniem aktu stanu cywilnego;
20. odtwarzanie polskich aktów stanu cywilnego;
21. wydawanie decyzji o zmianie imienia i nazwiska;
22. wydawanie zaświadczeń o stanie cywilnym, stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby oraz zaświadczeń stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo;
23. archiwizowanie ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych;
24. gromadzenie, przechowywanie oraz zapewnienie właściwej konserwacji ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych;
25. współpraca z Archiwum Państwowym w Warszawie w zakresie przekazywania ksiąg stanu cywilnego podlegających przekazaniu zgodnie z obowiązującymi przepisami;
26. współpraca z Archiwum Głównym Akt Dawnych w zakresie przekazywania ksiąg zabużańskich;
27. migracja archiwalnych aktów stanu cywilnego do Systemu Rejestrów Państwowych;
28. obsługa zleceń migracji aktów wpływających z USC w Polsce i z Wydziałów Rejestrowych USC m.st. Warszawy oraz zleceń nanoszenia wzmianek i przypisków;
29. przyjmowanie zgłoszeń i przygotowywanie projektów wniosków o nadanie Medali za Długoletnie Pożycie Małżeńskie;
30. opracowywanie informacji i sprawozdań dotyczących działalności USC;
31. rozpatrywanie skarg i wniosków, w tym wniosków w trybie informacji publicznej oraz opracowywanie projektów odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych Rady miasta stołecznego Warszawy – w zakresie organizacji i funkcjonowania USC;
32. weryfikacja oraz przesyłanie elektronicznych danych do GUS dotyczących statystyki urodzeń, małżeństw i zgonów;
33. prowadzenie rejestrów upoważnień wydawanych przez Kierownika USC;
34. realizacja zadań z zakresu wdrażania Systemu Zarządzania Jakością oraz procedur obsługi klientów w zakresie działania USC.

Regulamin i schemat organizacyjny

Schemat organizacyjny

Regulamin organizacyjny

Dodatkowe informacje

Jak załatwić sprawę w Urzędzie Stanu Cywilnego? 

W budynku przy ul. Jezuickiej 1/3 nie ma windy, podnośnika ani pochylni. W sprawach wymagających bezpośredniego spotkania z Dyrekcją USC osoby, które mają problem z wejściem na II piętro będą przyjęte na parterze Pałacu Ślubów przy pl. Zamkowym 6. Prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny: 22 44 31 200 lub mailowy: sekretariat.usc@um.warszawa.pl

Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych Urzędu m.st. Warszawy

Klauzula informacyjna Ministerstwa Cyfryzacji i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego i ustawą z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska)

Klauzula informacyjna Ministerstwa Cyfryzacji i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności)

Metryka

changes-registry

Expand

changes-registry

Data publikacji

Osoba