W m.st. Warszawa zadania koordynatora ds. dostępności realizowane są przez Pełnomocnika Prezydenta m.st. Warszawy ds. dostępności oraz koordynatorów ds. dostępności wyznaczonych w urzędach dzielnic, biurach Urzędu m.st. Warszawy oraz we wszystkich jednostkach organizacyjnych m.st. Warszawy.
Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. dostępności:
Donata Kończyk
00-980 Warszawa
ul. L. Kruczkowskiego 2
tel. 22 443 02 17
faks 22 443 14 42
e-mail: dkonczyk@um.warszawa.pl
Do zadań Pełnomocnika Prezydenta m.st. Warszawy ds. dostępności należy w szczególności:
- inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i likwidacja barier utrudniających mieszkańcom Warszawy funkcjonowanie w społeczeństwie;
- koordynacja prac nad opracowaniem i wdrażaniem planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Warszawie;
- prowadzenie monitoringu realizacji planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Warszawie;
- określanie wytycznych i monitoring w zakresie:
- dostępności infrastruktury miejskiej zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego,
- dostępności wydarzeń miejskich, m.in. społecznych, kulturalnych i sportowych, finansowanych lub współfinansowanych przez m.st. Warszawę,
- dostępności dokumentów (w wersji elektronicznej i papierowej),
- dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych m.st. Warszawy,
- dostępności informacyjno-komunikacyjnej;
- koordynacja opracowywania raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
- monitoring prac i dostępności środków finansowych, umożliwiających przeprowadzenie wybranych inwestycji lub remontów, mających na celu likwidację barier;
- współpraca z biurami Urzędu, urzędami dzielnic, jednostkami organizacyjnymi i osobami prawnymi m.st. Warszawy, a także podmiotami zewnętrznymi,
- przygotowywanie działań informacyjno-edukacyjnych, w tym kampanii społecznych, podnoszących świadomość dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami;
- opracowywanie programów i trybów szkoleń z zakresu dostępności;
- inicjowanie oraz opracowywanie programów służących zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
- opracowywanie i opiniowanie projektów aktów normatywnych stanowionych przez organy m.st. Warszawy w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
- monitorowanie zmian aktów prawnych dotyczących zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
- wsparcie merytoryczne koordynatorów ds. dostępności.
Zadania, o których mowa powyżej Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. dostępności wykonuje przy pomocy Wydziału Dostępności (PS-D)
zobacz: